Libor Cinegr studuje na Slezské univerzitě prvním rokem obor Multimediální techniky. Vybral si jej také díky ambasadorce, studentce Vandě, která zodpovídala jeho zvídavé otázky. A pomohla mu ujasnit si, zda je tento obor pro něj ideální volba.
Libor Cinegr, student oboru Multimediální techniky, Slezská univerzita: „Jednak jsme si hned potykali v první minutě hovoru. Seznámili jsme se. Já jsem jí řekl něco o sobě, ona mně řekla něco o sobě. Takže to bylo na přátelské vlně komunikace. Bavili jsme se spolu fakt na rovinu.“
Ambasadoři studijních programů dokáží svým vrstevníkům z vlastní zkušenosti říci, jak náročné studium je, co si na něm cení a také co jim nevyhovuje. Snaží se zkrátka podat objektivní informace, podle kterých se zájemce může správně rozhodnout.
Karin Martínková, mluvčí Slezské univerzity a autorka projektu: „Jejich službou není přemlouvat ke studiu. Prostě podávat pravdivé informace, které znají z vlastní zkušenosti.“
S projektem studentských ambasadorů začali na Slezské univerzitě vloni na jaře. Vytvořili skupinu dobrovolníků, kteří byli k dispozici zájemcům o studium. Ti se na ně mohli obracet s dotazy. Vsadili na to, že sdílené zkušenosti mohou posloužit při výběru studijního programu lépe, než sebelepší psaná prezentace.
Karin Martínková, mluvčí Slezské univerzity: „Nám připadalo zajímavé zkusit experiment, zda kdybychom je (zájemce, pozn. red.) dostali do přímého kontaktu s našimi studenty, kteří jsou jen o trochu starší než oni, a zažívali nedávno stejné situace. Dva roky zpět třeba řešili úplně stejné věci: kam se přihlásím, co po mne budou chtít, co mám udělat.“
Podle údajů Ministerstva školství až polovina studentů svá vysokoškolská studia nedokončí. Důvodem může být špatně vybraný obor, jeho velká náročnost či nenaplněná očekávání. Tomu by mohly předcházet právě konzultace s ambasadory. Zájemci je mohou kontaktovat telefonicky nebo e-mailem. Nejčastěji se ptají na náročnost studia, odbornost vyučujících nebo třeba na možnost ubytování.
Ružena Hradská, ambasadorka oboru Matematické metody v krizovém řízení, Slezská univerzita: „Lidé většinou volí e-mailovou komunikaci. Je to pro ně jednodušší. Jednak i oni si mohou ucelit, na co se chtějí zeptat. Mohou si to po sobě vícekrát přečíst a ujistit se, že vystihli přesně podstatu otázky.“
Jan Kadlečík, ambasador oboru Manažerská informatika, Slezská univerzita: „Já si e-mail kontroluji 2x denně. Většinou ráno a večer. Pokud ten e-mail přijde večer, tak něj dokážu odpovědět během pár minut. Pokud je to ráno, tak o něm vím. A až se dostanu ze školy domů, tak potom odpovím, takže většinou do 24 hodin.“
Prozatím jsou na webových stránkách Slezské univerzity kontakty na 33 ambasadorů. V budoucnu by měl mít svého zástupce každý ze 70 studijních programů.