Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Děti z MŠ křesťanská si připomínaly zvyky a tradice

  • Opava,

Mateřská škola křesťanská se spolu se školkami ze Slovenska a Polska zapojila do projektu „Oživme spolu lidové zvyky a tradice“. Děti spolu s učitelkami poznávají církevní i světské zvyklosti, které se v historii prolínaly celým rokem. A některé zůstaly silně zakořeněné také v současnosti. Kromě toho děti porovnávaly rozdílné přístupy v jednotlivých zemích ke stejným svátkům.

Poprvé se mateřské školy z Opavy, Bytči a Ratiboře propojily v projektu Erasmus + na téma rukodělných prací. Nyní si vybraly další společné téma o zvycích a tradicích. Každá školka mapovala zvyklosti, které jsou pro jejich kraj typické. Učitelky si je s dětmi připomínaly během celého roku.

Eva Kamasová, MŠ Hurbanova, Bytča, Slovensko: „V předškolním věku, na elementární úrovni, umíme přiblížit lidové tradice dětem a přes ně je posunout rodičům. Aby tato doba zpomalila a nezapomněla na tradice předků.“

Rita Wieczorek, ředitelka, Przedszkole nr 14, Ratiboř, Polsko: „Ratiboř je velké město, kam se mnoho rodin přestěhovalo z nejrůznějších částí Polska. Mnohé z nich tradice z této oblasti neznají. A tak jim je ve školce ukazujeme.“

Děti třeba pletly pomlázky, malovaly velikonoční vajíčka, vyráběly masopustní masky, učiliy se písničky nebo říkadla.

Připomínali si nejen tradice, které jsou typické pro konkrétní region a zemi, ale nahlédli také za hranice, k nejbližším sousedům. Na Slovensko a do Polska. Zkušenosti obohatily také vzájemné návštěvy.

Dagmar Ullmannová, ředitelka, MŠ křesťanská v Opavě: „Aby si děti uvědomovaly nejen to, co je u nás, ale co je za hranicemi. Jaké jsou tam svátky, jak je slaví. A můžeme je také vzájemně porovnávat v jednotlivých regionech.“

Díky mezinárodnímu propojení se děti předškolního věku seznámily také se slovenštinou a polštinou.

V budoucnu vznikne také publikace, která bude popisovat celý rok církevních i světských svátků a také srovnání, jak se slavily dříve a jak je to dnes. Školky ji budou používat jako metodický materiál ve výuce.


Nahlásit chybu

K tématu


Nejčtenější zprávy