Havárie nákladního letadla na bratislavském letišti prověřila v praxi připravenost ostravských hasičů. Incident se odehrál v listopadu, kdy nákladní Airbus A300, skončil při přistávacím manévru vinou zlomeného předního podvozku mimo vzletovou a přistávací dráhu. Složité vyprošťování letounu, které trvalo téměř dva dny, se odehrálo v režii hasičů z ostravského letiště Leoše Janáčka.
„Vzhledem k tomu, že máme ojedinělou techniku, vyžádali si ze Slovenska naši pomoc. Na místo jsme dorazili okamžitě po vyřízení nezbytných procedur. Majitel letadla, (pozn. - nemusí to být letecká společnost) si vyžádal jmenovitě nás, protože technika, kterou vlastníme, umožňuje vyproštění letounu bez jeho dalšího poškození," uvedl velitel hasičské záchranné služby ostravského letiště Ivan Korbelář.
Záchranáři museli nejprve nadzvednout příď letounu pomocí speciálních vzduchových vaků a až poté bylo možné vyložit přibližně 40 tun nákladu z útrob letounu. Nakonec byl pod letadlo umístěn vyprošťovací podvozek a celou akci bylo možné dokončit.
Záchrana letadla, které skončilo na „čumáku" mimo dráhu trvala i s vyložením nákladu přibližně 36 hodin. Přestože ostravské letiště nakoupilo speciální vyprošťovací techniku už v průběhu uplynulých tří let, její použití naostro v praxi mělo premiéru.
„Techniku zkoušíme pravidelně, za dobu co ji vlastníme, jsme ji předváděli už mnohokrát, ale u skutečné havárie to bylo poprvé. Prověřili jsme pevné nervy i zručnost našich hasičů. Navíc havarované letadlo bylo zatím největší, které jsme vyprošťovali. Délka letounu byla přibližně 54 metrů," dodal Korbelář.
Speciální techniku, díky které se podařilo letadlo nakonec úspěšně vyprostit, pořídilo ostravské letiště v uplynulých letech v rámci podpory z evropských strukturálních fondů. Díky projektům, na které letiště čerpalo dotace z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko, se podařilo nakoupit technologii, kterou má k dispozici jen velmi málo letišť v Evropě a na území České republiky je to jediné zařízení svého druhu.
Ostravské letiště Leoše Janáčka pořídilo speciální vyprošťovací techniku v rámci dvou projektů realizovaných od roku 2009, při kterých využilo možnost podpory evropských strukturálních fondů. Celkové výdaje obou projektů „Stroje a zařízení I" a „Stroje a zařízení HZS" dosáhly přibližně 223 mil. korun. Značnou část z této sumy, konkrétně 92,5 procenta způsobilých výdajů, čerpalo letiště z dotací Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.
Více informací najdete na www.airport-ostrava.cz.