Světovou premiéru si v Ostravě odbyl nákladní automobil Tatra Force e-Drive. Jde o prototyp vozu s vodíkovými palivovými články. Kopřivnická automobilka Tatra Trucks jej vystavovala v rámci dvoudenní konference H2 Fórum 2023, která byla zaměřena na vodíkové technologie a rozvoj vodíku v Česku, v multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích.
Radim Matera, spolumajitel Tatra Trucks Kopřivnice: „V první řadě je to prototyp, který teprve čeká testování na našem polygonu. Uvidíme, jak se celý systém bude chovat. Víme, že to jezdí na elektřinu a jsme zvědavi, jak to bude jezdit na vodík.“
Základem prototypu je nejnovější, třetí generace modelové řady Tatra Force.
Jakub Pončík, vedoucí konstrukce hnacího traktu: „Za mnou vidíte vůz modelové řady Tatra Force třetí generace, auto je vybaveno elektrickým pohonem, který je doplněný o palivové články. Ty za pomocí chemické reakce vyrábějí z vodíku elektrickou energii a vodu.“
Elektrický pohon prototypu je koncipován tak, aby byl nezávislý na externích zdrojích elektřiny.
Jan Pícha, vedoucí oddělení elektroniky: „Toto auto pohání elektromotor o výkonu až 580 kW, má krouticí moment 2300 newtonmetrů, pohání ho trakční baterie. Ta je dobíjena palivovými články. O zásobu vodíku se stará šest vodíkových lahví.“
Výhodou této koncepce je, že se vodíkové nádrže naplní za pár minut, a odpadají tak časové prostoje potřebné k nabíjení elektromobilů u externích nabíječek.