Členové Týmu dopravní bezpečnosti vyrážejí každé léto na silnice. Ve spolupráci s městskou policií zastavují cyklisty, aby jim zdůraznili důležitost přilby. V Městských sadech v Opavě, kde kontrola probíhala v rámci preventivní akce Na kole jen s přilbou, ji měl ale málokdo.
"Já si přilbu na krátké vzdálenosti neberu," řekla nám starší žena.
"Stejně si myslím, že by mi nepomohla," zmínil se muž.
Podle
odborníků přilba rozhodně pomáhá: k nejméně 20% smrtelných
a těžkých zranění cyklistů by nemuselo dojít, pokud by ochranu
hlavy měli. Ze statistik z r. 2016 vyplývá, že 82% cyklistů
usmrcených na českých silnicích, přilbu na hlavě nemělo.
„Přilba musí na hlavě vždy sedět vodorovně, nesmí nikde padat. Neměla by být příliš
do čela, aby slečna viděla. Ani dozadu, aby cyklista nebyl
ohrožený na čele,“
Patrik Lang z Týmu silniční bezpečnosti
popisuje, jak přilbu správně upevnit.
Právě
špatné nasazení a upevnění přilby snižuje její ochrannou
funkci. A tak členové Týmu silniční bezpečnosti ukazovali
zejména rodičům, jak to správně udělat. U dětí je totiž
přilba povinná do 18 let.
Na
silnice vyrazila také policejní motohlídka, která se zase
zaměřila na bezpečnost motorkářů. Ti totiž sedají na své
stroje v létě častěji. A bohužel i častěji bourají. V letoším roce
to bylo na Opavsku už 45 krát. Nejčastější příčiny?
Nedání přednosti a rychlost.
„Motocyklisté
přeceňují své síly. Jezdí rychleji, než je zdrávo a pak
nezvládají silný stroj,“ konstatují
Dalibor Prusek, Dopravní inspektorát PČR Opava.
Kdo
při kontrole obstál, dostal dárek - reflexní šle.
Motohlídky
vyrážejí na silnice každý den. Při kontrole motorkářů se
zaměřují na technický stav jejich stroje, způsob jízdy i požití
alkoholu.