Občanskou poradnu obvykle oslovují lidé, kteří chtějí pomoci třeba se sepsáním žaloby, reklamace nebo chtějí vyřešit dluhy. Teď je vše jinak. Drtivá většina dotazů se týká současné situace ohledně koronavirové epidemie. Lidé teď řeší třeba chování v karanténě, výši ošetřovného nebo uzavření provozu zaměstnavatele. Pracovnice poradny teď ale radí na dálku.
„Máme omezené osobní konzultace v důsledku nařízení vlády a karantény.
A tak poskytujeme konzultace telefonicky, písemně e-mailem,“ informuje vedoucí poradny Lucie Trunečková.
Mnoho lidí má už nyní problémy v zaměstnání. Zajímá je, jak je to s nařízeným neplaceným volnem, propouštěním kvůli krizi i možném čerpání dávek.
„Lidé se také obávají, jak zvládnou aktuální finanční situaci. Respektive se bojí, že v dubnu už budou mít finanční potíže,“ dodává Trunečková.
Otázky s obavou o budoucnost zase míří na linku krizového interventa. Kromě toho lidi také zajímá, jak si uspořádat život v době, kdy mnozí pracují z domu, kde se nyní také učí děti. Ačkoliv sem volají spíš lidé, kteří se potřebují vyrovnat s negativy, které koronavirová krize přináší, mohou i na této situaci najít něco pozitivního.
„Určitě jsou lidé mezi sebou ohleduplnější. Příkladem je nošení roušek. Ne kvůli sobě, ale kvůli ohledu na ostatní,“ zamýšlí se Tereza Závadská, která po telefonu radí, jak se s krizí vyrovnat.
Mnoho lidí si třeba také srovnalo své priority, které byly nastaveny na konzum a úspěch. A rodiče se během domácí výuky zase jistě více sblížili se svými potomky.