Německé requiem, které je na programu 22. a 23. listopadu 2012 od 19 hodin, je vynikajícím Brahmsovým dílem. Autor jím vzdává osobitým hudebním stylem poctu mistrům německého oratoria - Bachovi a Händlovi. Jedná se o nejrozsáhlejší Brahmsovu skladbu, která se skládá ze 7 vět (Brahms je komponoval a uváděl postupně) a její provedení trvá 70 minut. Na díle, které bylo inspirováno smrtí skladatelovy matky v roce 1865, pracoval Brahms 3 roky.
Sólové party byly svěřeny Veronice Holbové (soprán) a Michalu Stískalovi (baryton). Dále se v sále Domu kultury města Ostravy spolu s Janáčkovou filharmonií představí Český filharmonický sbor, jehož sbormistr Petr Fiala měl koncerty původně také dirigovat. Bohužel zdravotní indispozice mu to neumožní a jeho místo za dirigentským pultem zaujme Tomáš Brauner. Vstupenky v ceně 180 až 220 korun můžete zakoupit v pokladně DKMO nebo v pobočkách Ostravského informačního servisu.
***
Velký symfonický cyklus
Společenský sál DKMO
22. a 23. 11. 2012 v 19 hodin
program:
J. Brahms: Německé requiem
účinkují:
Veronika Holbová - soprán
Michal Stískal - baryton
Český filharmonický sbor
Janáčkova filharmonie Ostrava
Petr Fiala - dirigent
***
Veronika Holbová (1989) se narodila v Karviné - Ráji. Od 6 let zpívala v Ostravském dětském sboru (pod vedením Milana Chromíka), s nímž se zúčastnila mnoha mezinárodních soutěží (Německo, Švýcarsko, Belgie, Japonsko, Estonsko, Itálie). Navštěvovala Múzickou školu umění v Ostravě-Mariánských Horách. Zpěv studovala u Miroslavy Vavrušové-Honzíkové a ve studiu pokračovala na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě u MgA. Evy Dřízgové-Jirušové. Je několikanásobnou vítězkou interní pěvecké soutěže JKGO. V roce 2007 se zúčastnila mezinárodního festivalu Les rencontres v Louvergny ve Francii a v témže roce získala 3. místo a cenu za nejlepší provedení barokní árie na Soutěžní přehlídce konzervatoří ČR v Pardubicích. V roce 2010 byla finalistkou pěvecké soutěže Mikuláše Schneidra-Trnavského v Trnavě, získala 1. místo v pěvecké soutěži Leoše Janáčka v Hukvaldech a znovu se zúčastnila festivalu Les rencontres v Louvergny. Spolupracuje s Pražským komorním sborem (turné po Francii a Německu). Od roku 2009 hostuje v Národním divadle moravskoslezském. Představila se v roli Barbaríny ve Figarově svatbě (NDM) nyní v roli Anniny (La traviata), Esmeraldy (Prodaná nevěsta), Bareny (Její Pastorkyňa), Anny (Nabucco). Hostuje ve Státním divadle v Košicích v roli Hraběnky (Figarova svatba), Concepción (Španělská hodinka). Nyní je posluchačkou Fakulty umění Ostravské univerzity u MgA. Evy Dřízgové-Jirušové.
Michal Stískal se narodil na Slovensku. Zpěvu se věnuje od 6 let. V roku 1995 vyhrál celoslovenskou dětskou pěveckou soutěž „Zorničkin slávik", která se konala pod záštitou Petra Dvorského. Studoval na Konzervatoři v Bratislavě. V roce 2008 získal 3. místo na soutěži slovenských konzervatoří. O dva roky později účinkoval na koncertě Slovenské filharmonie, kde zazpíval závěrečnou árii Mojmíra z opery Svätopluk od E. Suchoně. Od roku 2011 je posluchačem Fakulty umění Ostravské univerzity, kde studuje ve třídě dr. Alexandra Vovka. V témže roce získal čestné uznání na pěvecké soutěži v Olomouci, zúčastnil se pěvecké soutěže ve Varšavě a nastudoval úlohu Sykoše v jednoaktové opeře Veselohra na mostě B. Martinů. V roku 2012 se stal finalistou pěvecké soutěže „Slovanská hudba" v Katovicích.
Český filharmonický sbor Brno oslavil 20 let své činnosti a i přes tento relativně krátký čas patří dnes k nejlepším a nejvyhledávanějším profesionálním tělesům v Evropě. Sbor se zaměřuje především na oratorní, kantátový a v poslední době i operní repertoár všech období. Jeho vzrůstající umělecká kvalita se odráží i na stále bohatší koncertní činnosti u nás i v zahraničí (cca 90 koncertů ročně). Sbor spolupracuje se všemi českými a nejuznávanějšími zahraničními orchestry a dirigenty.
Je také pravidelným a vítaným hostem mezinárodních festivalů a koncertů.
Sbor nahrál řadu CD pro významná česká i evropská vydavatelství (PANTON, Supraphon, Farao, KOCH International, Sony Classical, Deutsche Gramophon, Ultraphon, Arco Diva, Chesky-Records New York, Pronto, Antiphona, PAN Classics, Musikproduktion Dabringhaus, Discantica a další).
Svou vysokou kvalitu sbor potvrdil získáním dvou cen Echo klassik za rok 2007 - titul „Nejlepší vokální soubor roku 2007" za nahrávku Brucknerových motet pro smíšený sbor a titul „Nahrávka roku 2007" za Lisztovo oratorium Kristus.
Úspěchy slaví i další nahrávky Českého filharmonického sboru Brno - P.Klenau " Die Weise von Liebe und Tod des Cornetts Christoph Rilke", byla nominována na prestižní dánskou cenu "Danish P2 Music Prize" v kategorii symfonická nahrávka roku 2008,a nahrávka sklady B.A. Zimmermanna Requiem für einen jungen Dichter, získala v lednu 2009 cenu německých kritků - „Preis der Deutschen Schallplattenkritik".
Nejvýznamnější kritický časopis v Japonsku Geijutsu Disc Review udělil v září 2011 Českému filharmonickému sboru Brno za live nahrávku Dvořákova Requiem prestižní ocenění „Tokusen".
Hudebním ředitelem a sbormistrem Českého filharmonického sboru Brno je Petr Fiala. Sbor založil v roce 1990 a pod jeho vedením se sbor propracoval mezi špičková evropská sborová tělesa.
Petr Fiala vystudoval brněnskou konzervatoř (hra na klavír, kompozice, dirigování) a v roce 1971 ukončil JAMU ve třídě prof. Jana Kapra. Jako skladatel byl v době studií ovlivněn dílem A.Honeggera, B.Bartóka, S.Prokofjeva, B.Martinů a L. Janáčka. Po absolutoriu JAMU se zařadil mezi autory usilující o syntézu nových postupů (zejména zvukově barevných) s nejlepšími tradicemi klasiků 20. století. Díky citlivému sloučení tradice se současností nacházejí jeho skladby vděčné interprety i širokou posluchačskou odezvu. Z jeho díla jmenujme alespoň řadu vokálních a instrumentálních cyklů pro děti a mládež, množství skladeb sólových (pro klavír, akordeon, kytaru, housle, violoncello, trubku, trombon atd.), pět smyčcových kvartetů, řadu skladeb komorních, koncerty pro varhany, klavír, akordeon, violu a orchestr, tři symfonie, množství sborových cyklů, písňové cykly, oratoria a kantáty a dvě díla hudebně dramatická: balet „Hořící kámen" a celovečerní opera podle hry Fr. Hrubína „Kráska a zvíře".
Vedle činnosti pedagogické (je profesorem brněnské konzervatoře) a kompoziční (je autorem asi 180 skladeb) se již 30 let intenzivně věnuje činnosti sbormistrovské a dirigentské. Jako skladatel i jako dirigent je Petr Fiala laureátem řady národních i mezinárodních soutěží, působí jako lektor dirigentských kurzů i jako člen mezinárodních porot. Je zván jako hostující dirigent k našim i zahraničním orchestrům a sborům při provádění vokálně-instrumentálních skladeb. Patří na poli kompozičním i interpretačním k uznávaným osobnostem. Vyniká smyslem pro stavbu velkých ploch a jejich vnitřní kontrasty.
Tomáš Brauner se narodil v roce 1978 v Praze a řadí se k vyhledávaným dirigentům své generace.
V roce 2010 se stal laureátem Mezinárodní dirigentské soutěže D. Mitropoulose v Athénách a přijal post hlavního hostujícího dirigenta Plzeňské filharmonie. Tuto pozici zastává od roku 2006 také v Českém národním symfonickém orchestru. Pravidelně spolupracuje se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu v Praze, Pražskou komorní filharmonií, Orchestra of colours Athény, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, Moravskou filharmonií Olomouc, Severočeskou filharmonií Teplice, Pražským komorním orchestrem a Komorní filharmonií Pardubice.
Velmi intenzivně se věnuje opeře. V roce 2008 debutoval ve Státní opeře Praha představením Verdiho Othella a od té doby nastudoval mnoho titulů světového operního repertoáru. Od roku 2007 Tomáš Brauner pravidelně spolupracuje také s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě a Divadlem J. K. Tyla v Plzni. V ostravské opeře letos nastudoval Verdiho operu Nabucco (2011) a Gounodovu operu Romeo a Julie a v plzeňské opeře Ponchielliho La Giocondu s Evou Urbanovou v titulní roli. V sezóně 2007/08 vystoupil se Státním orchestrem moskevského rozhlasu, se kterým doprovázel přední sólisty petrohradského Mariinského divadla a moskevského Velkého divadla ve Světlanovově sále v Moskvě. V dubnu 2008 se podílel na uvedení Janáčkovy Její pastorkyně v Mexico City v Palacio del Bella Artes.
Sezóna 2012/13 přinesla mimo jiné debut s Filharmonií Südwestfalen, opětovné pozvání Symfonického orchestru Českého rozhlasu, vystoupení s Moravskou filharmonií Olomouc, nastudování Svatebních košil A. Dvořáka s JFO pro závěrečný koncert Svatováclavského festivalu v Ostravě, či koncerty s Pražskou komorní filharmonií na Chopinově festivalu v Karlových Varech a v jihokorejském Soulu.