Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Nádražní budovy na osoblažské úzkokolejce dostanou historickou podobu včetně dřevěných toalet

Celý MS kraj |

Raritní úzkokolejná železniční trať mezi Třemešnou a Osoblahou na Jesenicku se o svou budoucnost nemusí obávat. Má plnou podporu kraje i obcí na její trase a jak přislíbili zástupci Správy železnic, v brzké době se dočká kompletní modernizace kolejového svršku.

Osoblažská úzkokolejná trať. Zdroj: TV Polar

Mezitím však budou opravena nádraží v jednotlivých obcích, která dostanou původní podobu z přelomu 19. a 20. století.

Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “V rámci projektu se řeší revitalizace kamenných nádraží na úzkokolejce. Konkrétně je to Osoblaha, Bohušov, Koberno, Liptáň a součástí toho projektu je i revitalizace okolí dnes již zrekonstruovaného nádraží ve Slezských Rudolticích. Důležité je říct, že se to opravdu netýká jenom těch kamenných nádraží, ale týká se to i těch dřevěných skladišť a samozřejmě těch historických WC a podobně.”
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Peníze jsme pro tento projekt vyčlenili a v podstatě zastupitelstvo již ten finanční objem, který se dostal na částku 22,5 milionu korun, schválilo. To znamená, celá akce je finančně zajištěna a já věřím, že i následné projekty, které do tohoto území a nejenom spojené s úzkokolejkou, tak zástupci těch obcí tu podporu na kraji najdou a my jsme připraveni jim pomáhat.”

Modernizaci ocení především turisté, z nichž mnozí do regionu přijíždějí právě kvůli úzkokolejné trati a jízdám v netradičních vlacích.

Petra Míčová, turistka: “My jsme tady na výletě o prázdninách právě kvůli úzkokolejce a myslíme si, že když dostane budova a celá úzkokolejka nový háv, že to bude skvělé.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Po 17 letech se nám konečně podařilo uskutečnit jeden z projektů, který už jsme opravdu dlouho plánovali. Je to rekonstrukce nádražních budov na osoblažské úzkokolejce. Budou rekonstruovány celkem čtyři nádražní budovy s tím, že se budou vracet do 30. let 20. století. Budou tam kastlová okna, břidlicová střecha, opravdu ty detaily se budeme snažit obnovovat. Bylo to velké úsilí, které podpořil Moravskoslezský kraj, obce Osoblažska, podařilo se nám získat peníze z česko-polského fondu Interreg 5A a věříme, že se nám do příštího roku podaří vše zrealizovat.”
Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “Jak už jsem tady avizoval, ono vlastně výchozím byly původní projekty, které máme kopie z toho 19. století, z toho roku 1896, kde jsme z toho získali nějaké prvky. Ale nicméně on šel nějaký vývoj, tak víceméně z 80 % se jedná o meziválečné období, to znamená po roce 1918 do toho roku 1945, nebo jak to vypadalo. Výjimkou trochu je Koberno, kde jsme si udělali takovou radost a dostali jsme to z 90 % minimálně do toho 19. století, abychom tu jednu stanici měli trošku věrnější.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Tady na tomto nádraží v Osoblaze se můžeme dneska podívat na výsledek dlouholeté spolupráce starostů a samozřejmě kraje jako takového, kde se nám podařilo získat peníze z česko-polského projektu. Já můžu říct, že v tuto chvíli vlastně jsme dokončili 4 stěžejní projekty, které jsou v okrese Bruntál, a to byly zámky tady na Osoblažsku, to byl jeden z projektů česko-polských. Potom druhým je právě úzkokolejná trať, třetím je z česko-slovenského projektu - to máme cyklostezku Slezská Harta a také včera jsme otevírali zámeckou zahradu v Bruntále, kde jsme z česko-slovenského projektu získali dalších 10 milionů korun. Takže já bych tímto chtěl poděkovat všem lidem, kteří se podíleli na přípravě projektu, protože těch projektů v rámci celé České republiky je celá řada a tady tento, kde stojíme dneska na osoblažské úzkokolejné tratí, je to jeden z klíčových projektů pro rozvoj i turistických cílů a věřím, že díky opravě všech nádraží a rekonstrukci parní lokomotivy zase můžeme do téhle, řekněme chudší oblasti, přilákat více turistů. Tím pádem můžou tady soukromí podnikatelé investovat do penzionů a jiných atrakcí jako takových.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Turistika na Osoblažsku se rozvíjí. Není to jenom úzkokolejka, ale rekonstruuje se zámek Slezské Rudoltice, znovu otevírá se zámek Dívčí Hrad, takže opravdu turistů přibývá, ale přibývá i lidi, kteří si chtějí na Osoblažsku koupit pozemek, nebo hledají něco, co by mohli koupit, protože lokalita je to čím dál aktivnější. Díky výstavbě obchvatu Krnova a Opavy se zkrátí dojezdový čas až někde pod hodinu, takže opravdu, myslíme si, že to Osoblažsko do budoucna bude růst a bude to atraktivní lokalita.”
Nahlásit chybu


K tématu

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

22. února 2024 17:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

Další úzkorozchodná lokomotiva se po více než čtyřech letech vrátila na Osoblažku

4. března 2024 17:19 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Motorová lokomotiva 705.914 byla v těchto dnech po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze.

Elektroloď na Slezské Hartě i vybrané turistické vlaky získají opět finanční podporu kraje

6. září 2024 14:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj podpoří i v příštích třech letech provoz vodní dopravy na Slezské Hartě, přispívat bude i na výletní vlaky. Krajské peníze obdrží Hvozdnický expres, Osoblažka a výletní vlaky Slezského železničního spolku. Na tuto podporu cestovního ruchu půjde v letech 2025 až 2027 6,1 milionu korun.


Obchodní dům Breda v Opavě se po letech otevírá lidem. Dostanou se až na střechu

Opava spustila komentované prohlídky bývalého obchodního domu Breda. Lidé tak mají jedinečnou příležitost prohlédnout si tento památkově chráněný objekt od přízemí až po střechu.

MS kraj rozdělil na sociální služby téměř 300 milionů kč. O dotaci žádalo 337 služeb

Moravskoslezský kraj každoročně přispívá na provoz sociálních služeb v regionu. Letos krajští zastupitelé podpořili 80 žádostí na 337 nejrůznějších sociálních služeb.

Třinecké železárny postaví unikátní briketační linku

Slavnostním poklepáním na základní kámen oficiálně začala stavba Železnorudné briketační linky v Třineckých železárnách. Jde o první projekt transformace huti, která zásadním způsobem sníží emise oxidu uhličitého, jak požaduje evropská legislativa.

Rotariáni a dobrovolníci vyvezli na Lysou horu několik vozíčkářů

9. září 2024 19:20 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Beskydský expres

Rotariáni z Ostravy, Opavy, Frýdku-Místku a Kopřivnice zorganizovali další akci, při které na vrchol Lysé hory vyvezli vozíčkáře, kteří by se tam sami dostali jen stěží. Některé týmy to vzaly sportovně, jiné jako příjemnou procházku.

V Porubě byla otevřena nová budova ekonomické fakulty Vysoké školy báňské

9. září 2024 11:38 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ekonomická fakulta Vysoké školy báňské má novou budovu. Byla postavena přímo v areálu univerzitního kampusu v Ostravě-Porubě, což studentům i pedagogům přinese řadu výhod. Fakulta původně sídlila v centru Ostravy.

Moravskoslezský kraj postaví v Klimkovicích a Rychvaldě další kruhové objezdy

9. září 2024 17:39 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj se dohodl s obcemi Klimkovice a Rychvald na výstavbě nových okružních křižovatek. Díky nim se zvýší bezpečnost dopravy a plynulost silničního provozu. Další memorandum kraj uzavřel s obcemi Šenov, Vratimov a Václavovice. Společně plánují vybudování přeložky místní silnice, ta nahradí stávající železniční přejezd, který bude rušit Správa železnic.

Velkolepé Havířovské slavnosti, hlavní hvězdou byl Bryan Adams

9. září 2024 12:01 | Havířov | Bára Kelnerová | Regionální zprávy POLAR

Na 45 tisíc lidí navštívilo během pátku a soboty letošní Havířovské slavnosti. Celkem se na hlavní scéně vystřídalo třináct zpěváků a kapel. Hlavní hvězdou byl pak legendární Bryan Adams.

Dny rodin na hradě Sovinci podpořily začleňování dětí do rodin a pěstounskou péči o ně

9. září 2024 13:53 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Již potřetí se na hradě Sovinci u Rýmařova konala akce Dny rodin. Je zaměřená na podporu začleňování děti, které neměly to štěstí vyrůstat ve vlastní rodině. Cílem je zejména zabránit umísťování dětí do ústavní péče a podpořit všechny formy pěstounské péče o ně.

Ostravské Krásné Pole slavilo 600 let od první písemné zmínky o obci

Ostravský obvod Krásné Pole oslavil 600 let od své první písemné zmínky. Připraven byl bohatý program pro děti a dospělé. Obvodu také přišla pogratulovat řada významných hostů.

Učitel z Havířova se zpovídá z vybrždění autobusu, kde se zranilo několik lidí

9. září 2024 11:37 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Před senátem Okresního soudu v Havířově stanul Daniel P., který je obžalovaný z vybrždění linkového autobusu. Po jeho nečekaném manévru se zranilo několik cestujících a někteří se dodnes léčí.

Kraj není transparentní, tvrdí Zuzana Klusová, lídryně Pirátů v MS kraji

Piráti prosazují ústy lídryně Klusové, aby projekty byly vybírány tak, aby nikdo neměl pochybnost, že směřují k nějakému předem danému cíli. Do procesu musí být podle Klusové transparentně zapojeni všichni. Navrhuje debaty s lidmi.

Razovské překážky jsou netradičním registrovaným závodem pro děti i dospělé. Konaly se již podruhé

Včera 17:37 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Obec Razová na břehu Slezské Harty se může pyšnit aktivním sportovním klubem Sokol. Ten tady pořádá různé neobvyklé a nové sportovní akce. Jednou z nich je oficiální závod Českého atletického svazu v netradiční disciplíně - překážková dráha s názvem Razovské překážky.

V MS kraji by se měly dávat daňové pobídky, daňové podpory, aby tady investoři zůstali, říká Svatopluk Němeček, lídr SOCDEM

V MS kraji nejsou podle S. Němečka (SOCDEM) připraveny žádné průmyslové zóny. Jako příklad uvádí Dolní Lutyni a tvrdí, že je to ostuda kraje i ministerstva průmyslu.

Potřebujeme investory do MS kraje, kteří nabídnou práci s vysokou přidanou hodnotou, říká Josef Bělica, lídr Hnutí ANO v MS kraji

Lídr Hnutí ANO J. Bělica je přesvědčen, že v MS kraji máme velmi kvalitní a dostupné bydlení, pro mladé lidi ale podle něj chybí adekvátně ohodnocená práce.

Některé lidské hodnoty se vytrácí díky stranám, které tíhnou k extremistickému spektru, tvrdí Ivo Vondrák (OK), lídr koalice Starostové a Osobnosti pro kraj

Podle Iva Vondráka (OK) je implicitně dané, být členem Evropské unie a NATO, to znamená, že není třeba to dále prosazovat. Tvrdí, že se proevropské a pro NATO hodnoty někdy vytrácí díky stranám, které tíhnou k extremistickému spektru.

Budeme prosazovat princip, není privilegovaných oblastí, není zapomenutých míst v MS kraji, říká lídr koalice Stačilo! v MS kraji Ivan Strachoň

Koalice STAČILO! chce v MS kraji podporovat aglomerace, které jsou vzdálenější od centra, aby nezůstaly na okraji zájmu kraje. Podle lídra Strachoně musí mít lidé i v těchto oblastech přístup ke zdravotní a sociální péči, ale i ke vzdělání.

Nádražní budovy na osoblažské úzkokolejce dostanou historickou podobu včetně dřevěných toalet
Vydáno 30. července 2021 18:15, Celý MS kraj, Libor Běčák
Raritní úzkokolejná železniční trať mezi Třemešnou a Osoblahou na Jesenicku se o svou budoucnost nemusí obávat. Má plnou podporu kraje i obcí na její trase a jak přislíbili zástupci Správy železnic, v brzké době se dočká kompletní modernizace kolejového svršku.

Osoblažská úzkokolejná trať. Zdroj: TV Polar

Mezitím však budou opravena nádraží v jednotlivých obcích, která dostanou původní podobu z přelomu 19. a 20. století.

Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “V rámci projektu se řeší revitalizace kamenných nádraží na úzkokolejce. Konkrétně je to Osoblaha, Bohušov, Koberno, Liptáň a součástí toho projektu je i revitalizace okolí dnes již zrekonstruovaného nádraží ve Slezských Rudolticích. Důležité je říct, že se to opravdu netýká jenom těch kamenných nádraží, ale týká se to i těch dřevěných skladišť a samozřejmě těch historických WC a podobně.”
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Peníze jsme pro tento projekt vyčlenili a v podstatě zastupitelstvo již ten finanční objem, který se dostal na částku 22,5 milionu korun, schválilo. To znamená, celá akce je finančně zajištěna a já věřím, že i následné projekty, které do tohoto území a nejenom spojené s úzkokolejkou, tak zástupci těch obcí tu podporu na kraji najdou a my jsme připraveni jim pomáhat.”

Modernizaci ocení především turisté, z nichž mnozí do regionu přijíždějí právě kvůli úzkokolejné trati a jízdám v netradičních vlacích.

Petra Míčová, turistka: “My jsme tady na výletě o prázdninách právě kvůli úzkokolejce a myslíme si, že když dostane budova a celá úzkokolejka nový háv, že to bude skvělé.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Po 17 letech se nám konečně podařilo uskutečnit jeden z projektů, který už jsme opravdu dlouho plánovali. Je to rekonstrukce nádražních budov na osoblažské úzkokolejce. Budou rekonstruovány celkem čtyři nádražní budovy s tím, že se budou vracet do 30. let 20. století. Budou tam kastlová okna, břidlicová střecha, opravdu ty detaily se budeme snažit obnovovat. Bylo to velké úsilí, které podpořil Moravskoslezský kraj, obce Osoblažska, podařilo se nám získat peníze z česko-polského fondu Interreg 5A a věříme, že se nám do příštího roku podaří vše zrealizovat.”
Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “Jak už jsem tady avizoval, ono vlastně výchozím byly původní projekty, které máme kopie z toho 19. století, z toho roku 1896, kde jsme z toho získali nějaké prvky. Ale nicméně on šel nějaký vývoj, tak víceméně z 80 % se jedná o meziválečné období, to znamená po roce 1918 do toho roku 1945, nebo jak to vypadalo. Výjimkou trochu je Koberno, kde jsme si udělali takovou radost a dostali jsme to z 90 % minimálně do toho 19. století, abychom tu jednu stanici měli trošku věrnější.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Tady na tomto nádraží v Osoblaze se můžeme dneska podívat na výsledek dlouholeté spolupráce starostů a samozřejmě kraje jako takového, kde se nám podařilo získat peníze z česko-polského projektu. Já můžu říct, že v tuto chvíli vlastně jsme dokončili 4 stěžejní projekty, které jsou v okrese Bruntál, a to byly zámky tady na Osoblažsku, to byl jeden z projektů česko-polských. Potom druhým je právě úzkokolejná trať, třetím je z česko-slovenského projektu - to máme cyklostezku Slezská Harta a také včera jsme otevírali zámeckou zahradu v Bruntále, kde jsme z česko-slovenského projektu získali dalších 10 milionů korun. Takže já bych tímto chtěl poděkovat všem lidem, kteří se podíleli na přípravě projektu, protože těch projektů v rámci celé České republiky je celá řada a tady tento, kde stojíme dneska na osoblažské úzkokolejné tratí, je to jeden z klíčových projektů pro rozvoj i turistických cílů a věřím, že díky opravě všech nádraží a rekonstrukci parní lokomotivy zase můžeme do téhle, řekněme chudší oblasti, přilákat více turistů. Tím pádem můžou tady soukromí podnikatelé investovat do penzionů a jiných atrakcí jako takových.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Turistika na Osoblažsku se rozvíjí. Není to jenom úzkokolejka, ale rekonstruuje se zámek Slezské Rudoltice, znovu otevírá se zámek Dívčí Hrad, takže opravdu turistů přibývá, ale přibývá i lidi, kteří si chtějí na Osoblažsku koupit pozemek, nebo hledají něco, co by mohli koupit, protože lokalita je to čím dál aktivnější. Díky výstavbě obchvatu Krnova a Opavy se zkrátí dojezdový čas až někde pod hodinu, takže opravdu, myslíme si, že to Osoblažsko do budoucna bude růst a bude to atraktivní lokalita.”
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000026786/nadrazni-budovy-na-osoblazske-uzkokolejce-dostanou-historickou-podobu-vcetne-drevenych-toalet