Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Nádražní budovy na osoblažské úzkokolejce dostanou historickou podobu včetně dřevěných toalet

Celý MS kraj |

Raritní úzkokolejná železniční trať mezi Třemešnou a Osoblahou na Jesenicku se o svou budoucnost nemusí obávat. Má plnou podporu kraje i obcí na její trase a jak přislíbili zástupci Správy železnic, v brzké době se dočká kompletní modernizace kolejového svršku.

Osoblažská úzkokolejná trať. Zdroj: TV Polar

Mezitím však budou opravena nádraží v jednotlivých obcích, která dostanou původní podobu z přelomu 19. a 20. století.

Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “V rámci projektu se řeší revitalizace kamenných nádraží na úzkokolejce. Konkrétně je to Osoblaha, Bohušov, Koberno, Liptáň a součástí toho projektu je i revitalizace okolí dnes již zrekonstruovaného nádraží ve Slezských Rudolticích. Důležité je říct, že se to opravdu netýká jenom těch kamenných nádraží, ale týká se to i těch dřevěných skladišť a samozřejmě těch historických WC a podobně.”
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Peníze jsme pro tento projekt vyčlenili a v podstatě zastupitelstvo již ten finanční objem, který se dostal na částku 22,5 milionu korun, schválilo. To znamená, celá akce je finančně zajištěna a já věřím, že i následné projekty, které do tohoto území a nejenom spojené s úzkokolejkou, tak zástupci těch obcí tu podporu na kraji najdou a my jsme připraveni jim pomáhat.”

Modernizaci ocení především turisté, z nichž mnozí do regionu přijíždějí právě kvůli úzkokolejné trati a jízdám v netradičních vlacích.

Petra Míčová, turistka: “My jsme tady na výletě o prázdninách právě kvůli úzkokolejce a myslíme si, že když dostane budova a celá úzkokolejka nový háv, že to bude skvělé.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Po 17 letech se nám konečně podařilo uskutečnit jeden z projektů, který už jsme opravdu dlouho plánovali. Je to rekonstrukce nádražních budov na osoblažské úzkokolejce. Budou rekonstruovány celkem čtyři nádražní budovy s tím, že se budou vracet do 30. let 20. století. Budou tam kastlová okna, břidlicová střecha, opravdu ty detaily se budeme snažit obnovovat. Bylo to velké úsilí, které podpořil Moravskoslezský kraj, obce Osoblažska, podařilo se nám získat peníze z česko-polského fondu Interreg 5A a věříme, že se nám do příštího roku podaří vše zrealizovat.”
Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “Jak už jsem tady avizoval, ono vlastně výchozím byly původní projekty, které máme kopie z toho 19. století, z toho roku 1896, kde jsme z toho získali nějaké prvky. Ale nicméně on šel nějaký vývoj, tak víceméně z 80 % se jedná o meziválečné období, to znamená po roce 1918 do toho roku 1945, nebo jak to vypadalo. Výjimkou trochu je Koberno, kde jsme si udělali takovou radost a dostali jsme to z 90 % minimálně do toho 19. století, abychom tu jednu stanici měli trošku věrnější.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Tady na tomto nádraží v Osoblaze se můžeme dneska podívat na výsledek dlouholeté spolupráce starostů a samozřejmě kraje jako takového, kde se nám podařilo získat peníze z česko-polského projektu. Já můžu říct, že v tuto chvíli vlastně jsme dokončili 4 stěžejní projekty, které jsou v okrese Bruntál, a to byly zámky tady na Osoblažsku, to byl jeden z projektů česko-polských. Potom druhým je právě úzkokolejná trať, třetím je z česko-slovenského projektu - to máme cyklostezku Slezská Harta a také včera jsme otevírali zámeckou zahradu v Bruntále, kde jsme z česko-slovenského projektu získali dalších 10 milionů korun. Takže já bych tímto chtěl poděkovat všem lidem, kteří se podíleli na přípravě projektu, protože těch projektů v rámci celé České republiky je celá řada a tady tento, kde stojíme dneska na osoblažské úzkokolejné tratí, je to jeden z klíčových projektů pro rozvoj i turistických cílů a věřím, že díky opravě všech nádraží a rekonstrukci parní lokomotivy zase můžeme do téhle, řekněme chudší oblasti, přilákat více turistů. Tím pádem můžou tady soukromí podnikatelé investovat do penzionů a jiných atrakcí jako takových.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Turistika na Osoblažsku se rozvíjí. Není to jenom úzkokolejka, ale rekonstruuje se zámek Slezské Rudoltice, znovu otevírá se zámek Dívčí Hrad, takže opravdu turistů přibývá, ale přibývá i lidi, kteří si chtějí na Osoblažsku koupit pozemek, nebo hledají něco, co by mohli koupit, protože lokalita je to čím dál aktivnější. Díky výstavbě obchvatu Krnova a Opavy se zkrátí dojezdový čas až někde pod hodinu, takže opravdu, myslíme si, že to Osoblažsko do budoucna bude růst a bude to atraktivní lokalita.”
Nahlásit chybu


K tématu

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

22. února 2024 17:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

Další úzkorozchodná lokomotiva se po více než čtyřech letech vrátila na Osoblažku

4. března 2024 17:19 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Motorová lokomotiva 705.914 byla v těchto dnech po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze.

Elektroloď na Slezské Hartě i vybrané turistické vlaky získají opět finanční podporu kraje

6. září 2024 14:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj podpoří i v příštích třech letech provoz vodní dopravy na Slezské Hartě, přispívat bude i na výletní vlaky. Krajské peníze obdrží Hvozdnický expres, Osoblažka a výletní vlaky Slezského železničního spolku. Na tuto podporu cestovního ruchu půjde v letech 2025 až 2027 6,1 milionu korun.


Na Rudné ve Svinově postupně zdemolují mosty, provoz bude sveden vždy na druhou polovinu

Dnes 8:24 | Ostrava-město | Libor Běčák

V úterý 26. listopadu 2024 začne rekonstrukce mostů na Rudné ulici v Ostravě-Svinově. Oba mosty silnice I/11 budou zdemolovány a do roku 2026 nahrazeny novými konstrukcemi. Po dobu prací bude zachován obousměrný provoz v jednom pruhu pro každý směr. Projekt za 95,6 milionu Kč slibuje životnost nových mostů minimálně 100 let.

Rozsvícení vánočních stromů bude letos na obou náměstích ve Frýdku i v Místku

Frýdek-Místek letos poprvé uskuteční rozsvěcení stromu v obou částech města. K tradičnímu hojně navštěvovanému rozsvěcení na náměstí Svobody přidá komornější akci na Zámeckém náměstí. To bude navíc během dvou adventních víkendů bez aut.

Diamantová svatba znamená 60 let společného života

Psal se říjen roku 1964. Do společného svazku manželského tehdy vstoupili v Táboře dva snoubenci Bohuslav a Helena. V tomto svazku přečkali mnohá dobrá i složitá období a dnes jejich krásné manželství trvá přesné 60 let. Ve stupnici našich svateb se tato svatba nazývá svatbou diamantovou.

Možnosti studia i zaměstnání pro vycházející žáky na veletrhu Artifex

Veletrh Artifex je pravidelnou příležitostí pro vycházející žáky základních škol, jak získat cenné informace. Na prezentacích středních škol i firem ze širokého regionu si mohou své budoucí povolání nebo studium na místě přímo osahat.

Pytláci mořských želv byli odsouzeni díky spolupráci Zoo Liberec a ZOO Ostrava

Dnes 8:56 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Pytláci mořských želv v Indonésii byli odsouzeni na dva a půl roku vězení díky zásahu ochránců přírody, na kterém se podíleli i zoologové z českých zoologických zahrad v Liberci a Ostravě. Zásah proběhl v souostroví Pulau Banyak, kde čeští odborníci dlouhodobě spolupracují s indonéskými kolegy na ochraně ohrožených mořských želv.

Zvuk bubnů v Čeladné burcoval k ochraně dětí před násilím

Čeladenskou mateřskou školou se nesl hlasitý zvuk bubnů, který upozornil na Světový den prevence týrání a zneužívání dětí. K projektu Bubnovačka se tu připojili v rámci pravidelné lekce muzikoterapie.

Archeologové v Opavě objevili středověké sídliště i velmi vzácnou poutní láhev

Včera 19:13 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Na budoucí stavbě jižního obchvatu Opavy od léta probíhal archeologický výzkum. A přinesl vzácné objevy. Vedle velmi dobře dochovaných pozůstatků germánského osídlení z mladší doby římské byl velkým překvapením objev středověkého sídliště.

V centru Ostravy už stojí vánoční strom. Má 11 metrů a přijel ze Svinova

Vánoční strom, který se letos stane ozdobou Ostravských Vánoc to měl tentokrát jen kousek. Darovala ho totiž rodina, která žije v ostravském obvodu Svinov. Na jeho usazování na Masarykovo náměstí se pyšný majitel přišel osobně podívat.

Město pořídilo nové kotce do orlovského psího útulku

Orlovský útulek dokončuje realizaci nových moderních kotců v místním útulku, které výrazně zlepší podmínky pro toulavé a opuštěné psy.

Obce ovlivněné těžbou získaly od Nadace OKD 20 milionů korun

Společnost OKD poskytla už podruhé své nadaci mimořádný finanční dar ze svého zisku. I tentokrát si peníze rozdělí sedm měst a obcí na Karvinsku, které jsou ovlivněny těžbou. Patří mezi ně opět i Karviná nebo Stonava.

Muž obviněný z krádeží a sprejování v Karviné čelí až pěti rokům vězení

Dnes 13:08 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Třiatřicetiletý muž byl obviněn z pěti skutků majetkového charakteru a vandalismu, kterých se měl dopustit od března do září letošního roku v Karviné. Škoda způsobená krádežemi, poškozením majetku a vandalismem dosáhla téměř 300 tisíc korun. Muži hrozí až pět let vězení. Jeho jednatřicetiletý společník čelí obvinění z vloupání a hrozí mu až tři roky vězení.

Americký developer představil projekt průmyslové zóny v Karviné

Americká developerská společnost spolu se zástupci MS kraje představila podobu plánované průmyslové zóny v Karviné. Moderní průmyslová zóna o velikosti 330 tisíc metrů čtverečních by měla po dokončení přinést Karvinsku 4500 nových pracovních míst.

Pádem ze střechy si muž v Ostravě přivodil těžká zranění

Dnes 11:33 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Z výšky odpovídající 4. patru spadl v úterý večer muž, který v Mariánských Horách pracoval na střeše. Záchranáři ho museli na místě uvést do umělého spánku, zafixovat a převézt na urgentní příjem fakultní nemocnice.

Vedení MS kraje poděkovalo složkám IZS za zásahy a pomoc při povodních

Poprvé a naposledy po zářijových povodních v neděli vyjel parní vlak na Osoblažské úzkokolejce. Vypraven byl čistě pro členy IZS, kteří při povodních pomáhali ze všech sil. Zachraňovali jak lidské životy, tak jejich obydlí.

CISO ocenilo medailisty a národní rekordmany

Centrum individuálních sportů Ostrava podporuje reprezentanty v individuálních sportech v MS kraji a tato podpora se vyplatila i v roce 2024. Na slavnostním setkání tak CISO mohlo ocenit ty nejúspěšnější.

Policisté hledají zloděje, který v prodejně ukradl hodinky

Dnes 8:42 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Nápadně tlustý muž procházející Ostravou s cestovním kufrem se před časem zastavil v prodejně s hodinkami, kde se mu jeden vystavený kousek zalíbil natolik, že si ho odnesl, aniž by za něj zaplatil. Proti krádeži byl lankem chráněn pouze náramek, ze kterého zloděj hodinky nepozorovaně sejmul.

Nádražní budovy na osoblažské úzkokolejce dostanou historickou podobu včetně dřevěných toalet
Vydáno 30. července 2021 18:15, Celý MS kraj, Libor Běčák
Raritní úzkokolejná železniční trať mezi Třemešnou a Osoblahou na Jesenicku se o svou budoucnost nemusí obávat. Má plnou podporu kraje i obcí na její trase a jak přislíbili zástupci Správy železnic, v brzké době se dočká kompletní modernizace kolejového svršku.

Osoblažská úzkokolejná trať. Zdroj: TV Polar

Mezitím však budou opravena nádraží v jednotlivých obcích, která dostanou původní podobu z přelomu 19. a 20. století.

Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “V rámci projektu se řeší revitalizace kamenných nádraží na úzkokolejce. Konkrétně je to Osoblaha, Bohušov, Koberno, Liptáň a součástí toho projektu je i revitalizace okolí dnes již zrekonstruovaného nádraží ve Slezských Rudolticích. Důležité je říct, že se to opravdu netýká jenom těch kamenných nádraží, ale týká se to i těch dřevěných skladišť a samozřejmě těch historických WC a podobně.”
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Peníze jsme pro tento projekt vyčlenili a v podstatě zastupitelstvo již ten finanční objem, který se dostal na částku 22,5 milionu korun, schválilo. To znamená, celá akce je finančně zajištěna a já věřím, že i následné projekty, které do tohoto území a nejenom spojené s úzkokolejkou, tak zástupci těch obcí tu podporu na kraji najdou a my jsme připraveni jim pomáhat.”

Modernizaci ocení především turisté, z nichž mnozí do regionu přijíždějí právě kvůli úzkokolejné trati a jízdám v netradičních vlacích.

Petra Míčová, turistka: “My jsme tady na výletě o prázdninách právě kvůli úzkokolejce a myslíme si, že když dostane budova a celá úzkokolejka nový háv, že to bude skvělé.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Po 17 letech se nám konečně podařilo uskutečnit jeden z projektů, který už jsme opravdu dlouho plánovali. Je to rekonstrukce nádražních budov na osoblažské úzkokolejce. Budou rekonstruovány celkem čtyři nádražní budovy s tím, že se budou vracet do 30. let 20. století. Budou tam kastlová okna, břidlicová střecha, opravdu ty detaily se budeme snažit obnovovat. Bylo to velké úsilí, které podpořil Moravskoslezský kraj, obce Osoblažska, podařilo se nám získat peníze z česko-polského fondu Interreg 5A a věříme, že se nám do příštího roku podaří vše zrealizovat.”
Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “Jak už jsem tady avizoval, ono vlastně výchozím byly původní projekty, které máme kopie z toho 19. století, z toho roku 1896, kde jsme z toho získali nějaké prvky. Ale nicméně on šel nějaký vývoj, tak víceméně z 80 % se jedná o meziválečné období, to znamená po roce 1918 do toho roku 1945, nebo jak to vypadalo. Výjimkou trochu je Koberno, kde jsme si udělali takovou radost a dostali jsme to z 90 % minimálně do toho 19. století, abychom tu jednu stanici měli trošku věrnější.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Tady na tomto nádraží v Osoblaze se můžeme dneska podívat na výsledek dlouholeté spolupráce starostů a samozřejmě kraje jako takového, kde se nám podařilo získat peníze z česko-polského projektu. Já můžu říct, že v tuto chvíli vlastně jsme dokončili 4 stěžejní projekty, které jsou v okrese Bruntál, a to byly zámky tady na Osoblažsku, to byl jeden z projektů česko-polských. Potom druhým je právě úzkokolejná trať, třetím je z česko-slovenského projektu - to máme cyklostezku Slezská Harta a také včera jsme otevírali zámeckou zahradu v Bruntále, kde jsme z česko-slovenského projektu získali dalších 10 milionů korun. Takže já bych tímto chtěl poděkovat všem lidem, kteří se podíleli na přípravě projektu, protože těch projektů v rámci celé České republiky je celá řada a tady tento, kde stojíme dneska na osoblažské úzkokolejné tratí, je to jeden z klíčových projektů pro rozvoj i turistických cílů a věřím, že díky opravě všech nádraží a rekonstrukci parní lokomotivy zase můžeme do téhle, řekněme chudší oblasti, přilákat více turistů. Tím pádem můžou tady soukromí podnikatelé investovat do penzionů a jiných atrakcí jako takových.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Turistika na Osoblažsku se rozvíjí. Není to jenom úzkokolejka, ale rekonstruuje se zámek Slezské Rudoltice, znovu otevírá se zámek Dívčí Hrad, takže opravdu turistů přibývá, ale přibývá i lidi, kteří si chtějí na Osoblažsku koupit pozemek, nebo hledají něco, co by mohli koupit, protože lokalita je to čím dál aktivnější. Díky výstavbě obchvatu Krnova a Opavy se zkrátí dojezdový čas až někde pod hodinu, takže opravdu, myslíme si, že to Osoblažsko do budoucna bude růst a bude to atraktivní lokalita.”
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000026786/nadrazni-budovy-na-osoblazske-uzkokolejce-dostanou-historickou-podobu-vcetne-drevenych-toalet