Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Nádražní budovy na osoblažské úzkokolejce dostanou historickou podobu včetně dřevěných toalet

Raritní úzkokolejná železniční trať mezi Třemešnou a Osoblahou na Jesenicku se o svou budoucnost nemusí obávat. Má plnou podporu kraje i obcí na její trase a jak přislíbili zástupci Správy železnic, v brzké době se dočká kompletní modernizace kolejového svršku.

Osoblažská úzkokolejná trať. Zdroj: TV Polar

Mezitím však budou opravena nádraží v jednotlivých obcích, která dostanou původní podobu z přelomu 19. a 20. století.

Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “V rámci projektu se řeší revitalizace kamenných nádraží na úzkokolejce. Konkrétně je to Osoblaha, Bohušov, Koberno, Liptáň a součástí toho projektu je i revitalizace okolí dnes již zrekonstruovaného nádraží ve Slezských Rudolticích. Důležité je říct, že se to opravdu netýká jenom těch kamenných nádraží, ale týká se to i těch dřevěných skladišť a samozřejmě těch historických WC a podobně.”
Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Peníze jsme pro tento projekt vyčlenili a v podstatě zastupitelstvo již ten finanční objem, který se dostal na částku 22,5 milionu korun, schválilo. To znamená, celá akce je finančně zajištěna a já věřím, že i následné projekty, které do tohoto území a nejenom spojené s úzkokolejkou, tak zástupci těch obcí tu podporu na kraji najdou a my jsme připraveni jim pomáhat.”

Modernizaci ocení především turisté, z nichž mnozí do regionu přijíždějí právě kvůli úzkokolejné trati a jízdám v netradičních vlacích.

Petra Míčová, turistka: “My jsme tady na výletě o prázdninách právě kvůli úzkokolejce a myslíme si, že když dostane budova a celá úzkokolejka nový háv, že to bude skvělé.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Po 17 letech se nám konečně podařilo uskutečnit jeden z projektů, který už jsme opravdu dlouho plánovali. Je to rekonstrukce nádražních budov na osoblažské úzkokolejce. Budou rekonstruovány celkem čtyři nádražní budovy s tím, že se budou vracet do 30. let 20. století. Budou tam kastlová okna, břidlicová střecha, opravdu ty detaily se budeme snažit obnovovat. Bylo to velké úsilí, které podpořil Moravskoslezský kraj, obce Osoblažska, podařilo se nám získat peníze z česko-polského fondu Interreg 5A a věříme, že se nám do příštího roku podaří vše zrealizovat.”
Mojmír Pargač (SNK "Volby 2018"), starosta Slezských Rudoltic: “Jak už jsem tady avizoval, ono vlastně výchozím byly původní projekty, které máme kopie z toho 19. století, z toho roku 1896, kde jsme z toho získali nějaké prvky. Ale nicméně on šel nějaký vývoj, tak víceméně z 80 % se jedná o meziválečné období, to znamená po roce 1918 do toho roku 1945, nebo jak to vypadalo. Výjimkou trochu je Koberno, kde jsme si udělali takovou radost a dostali jsme to z 90 % minimálně do toho 19. století, abychom tu jednu stanici měli trošku věrnější.”
Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Tady na tomto nádraží v Osoblaze se můžeme dneska podívat na výsledek dlouholeté spolupráce starostů a samozřejmě kraje jako takového, kde se nám podařilo získat peníze z česko-polského projektu. Já můžu říct, že v tuto chvíli vlastně jsme dokončili 4 stěžejní projekty, které jsou v okrese Bruntál, a to byly zámky tady na Osoblažsku, to byl jeden z projektů česko-polských. Potom druhým je právě úzkokolejná trať, třetím je z česko-slovenského projektu - to máme cyklostezku Slezská Harta a také včera jsme otevírali zámeckou zahradu v Bruntále, kde jsme z česko-slovenského projektu získali dalších 10 milionů korun. Takže já bych tímto chtěl poděkovat všem lidem, kteří se podíleli na přípravě projektu, protože těch projektů v rámci celé České republiky je celá řada a tady tento, kde stojíme dneska na osoblažské úzkokolejné tratí, je to jeden z klíčových projektů pro rozvoj i turistických cílů a věřím, že díky opravě všech nádraží a rekonstrukci parní lokomotivy zase můžeme do téhle, řekněme chudší oblasti, přilákat více turistů. Tím pádem můžou tady soukromí podnikatelé investovat do penzionů a jiných atrakcí jako takových.”
David Chovančík, Osoblažská úzkokolejná dráha: “Turistika na Osoblažsku se rozvíjí. Není to jenom úzkokolejka, ale rekonstruuje se zámek Slezské Rudoltice, znovu otevírá se zámek Dívčí Hrad, takže opravdu turistů přibývá, ale přibývá i lidi, kteří si chtějí na Osoblažsku koupit pozemek, nebo hledají něco, co by mohli koupit, protože lokalita je to čím dál aktivnější. Díky výstavbě obchvatu Krnova a Opavy se zkrátí dojezdový čas až někde pod hodinu, takže opravdu, myslíme si, že to Osoblažsko do budoucna bude růst a bude to atraktivní lokalita.”
Nahlásit chybu

K tématu


Nejčtenější zprávy