Moravskoslezský dřevařský klastr, občanské sdružení ve spolupráci s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava, Fakultou stavební pořádal ve středu 19.9. 2012 v areálu Fakulty stavební II. ročník Dřevařského kongresu. Dřevařský kongres se konal pod záštitou Ing. Petra Bendla, ministra zemědělství a Ing. Evžena Tošenovského, poslance Evropského parlamentu, místopředsedy Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku.
Ústředním tématem kongresu byla otázka „Zvyšování konkurenceschopnosti dřevozpracujícího průmyslu s důrazem na energetické úspory“. Jednotlivé odborné přednášky se zaměřovaly na problematiku lesnicko-dřevařského sektoru - zásoby dřevní hmoty, směry rozvoje dřevozpracujícího průmyslu, úlohu dřeva ve společnosti, výzkum a vývoj v dřevozpracujícím průmyslu, budoucnost dřevostaveb.
V Ostravě Porubě se otevřelo nejmodernější školící centrum jako nízkoenergetická pasivní dřevostavba
Ve stejný den (19.9.2012) byla v Ostravě slavnostně otevřena také jedna z nejmodernějších staveb v České republice - unikátní školící centrum v areálu Fakulty stavební, Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Tuto pasivní dřevostavbu postavil Moravskoslezský dřevařský klastr. Její stavba byla zahájena počátkem loňského roku. Projekt vznikl ve spolupráci s Fakultou stavební, VŠB-TU Ostrava.
Budova patří k nejmodernějším nízkoenergetickým pasivním stavbám v zemi. Zároveň je centrum první unikátní výukovou a názornou pomůckou, která bude sloužit studentům Fakulty stavební, VŠB-TU Ostrava.
„V rámci všech stavebních fakult v České republice jsme v Ostravě jedni z prvních, kteří mají takto moderní výukové centrum. Centrum bude sloužit výuce, zejména studentům magisterských a doktorských studií, a bude také sloužit výzkumu a spolupráci s praxí v oblasti navrhování a realizace stavebních konstrukcí a dřevostaveb a konstrukcí na bázi dřeva," uvedla prof. Ing. Darja Kubečková Ph.D., děkanka Fakulty stavební VŠB-TU Ostrava.
„Nové školící centrum nemá v rámci naší země obdoby. Čeští technici odvedli opět mistrovské dílo. Koncepce, projekt i realizace stavby je výsledkem práce české stavební firmy RD Rýmařov. Na výstavbu nového školícího centra jsme použili ty nejmodernější technologie," uvedl prezident Moravskoslezského dřevařského klastru Jiří Pohloudek.
Projekt je spolufinancován z Operačního programu podnikání a inovace, program Školicí střediska. Cílem projektu bylo vybudování odborného školícího střediska v areálu Fakulty stavební (FAST), VŠB-TU Ostrava, určeného pro vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů členů MSDK. Samotné středisko slouží jako unikátní výuková a názorná pomůcka nízkoenergetické pasivní dřevostavby, kde jsou prostřednictvím odborných seminářů, kurzů a konferencí prezentovány technologie v pasivním standardu a materiály šetrné vůči životnímu prostředí.
Studenti a návštěvníci uvidí v budově odkryté tepelné toky a nejnovější měřící přístroje
„Schéma propojení je ve školícím středisku koncipováno jako viditelné. Rozvody jsou v hlavních uzlech propojeny tak, aby byly přehledné a lehce kontrolovatelné. Prezentace zapojení, vstupy a výstupy jsou sledovatelné také v počítačové formě. Způsob distribuce a její prezentace je proveden odkrytými, průhledovými konstrukcemi. Testována jsou nástěnná topná tělesa, podlahové vytápění a rozvody," uvedl prezident MSDK Jiří Pohloudek.
Na výstavbu pasivní budovy školicího střediska MSDK byly použity nejnovější technologie
„Provázanost inovací a vzdělávání má zásadní vliv na zajištění budoucí konkurenceschopnosti v mezinárodním měřítku. Tento projekt je jedním z příkladů, jak by měla spolupráce škol a firem při podpoře technického vzdělávání vypadat. Budovu jsme vybavili řídicím systémem, který zajišťuje datovou integraci soustav vytápění i chlazení, osvětlení, žaluzií a klimatizace," řekl Milan Kopřiva, ředitel úseku automatizace budov společnosti Siemens, která se podílela na technologickém vybavení školicího centra.
Je zde instalována například výuková sestava tepelných zdrojů a systémů vytápění. Cílem je, aby sestava umožňovala po vymezený časový úsek provozovat vybraný tepelný zdroj, včetně změn jeho vstupních a výstupních parametrů. U otopných soustav pak sestava musí umožnit po vymezený časový úsek regulovaný provoz s umožněním změn tepelných výkonů. Systém je sestaven tak, aby šlo měřit všechny potřebné veličiny, toky výkonů a tepelné energie. MaR je prováděno ve spolupráci s investorem a výstupy jsou vyvedeny na PC s grafickým zobrazením daného schématu, zvoleného zdroje i otopné soustavy. Demonstrační instalované tepelné zdroje i zvolená otopná soustava se využívají i pro vytápění školicího střediska.
Pro tyto tepelné zdroje lze proporcionálně měnit vstupní parametry topné vody, u tepelného čerpadla pak i teplotu nemrznoucí směsi v systému odvodu chladu. Chlazení přebytečné tepelné energie se provádí vzduchovým povrchovým chladičem dimenzovaným na odvod cca 12 kW při teplotě okolního vzduchu 25°C.
Seznam dlouhodobě sledovaných charakteristik v prostředí domu:
měření součinitelů prostupu tepla konstrukci
měření povrchových teplot
měření vlhkosti
měření teplot vnitřního vzduchu
měření parametrů vnitřního prostředí při nuceném větrání
Nové školící centrum - dvoupodlažní, nízkoenergetická pasivní dřevostavba
Centrum je dvoupodlažní nepodsklepený dům s pultovou střechou se sklonem 15°. Z konstrukčního hlediska se jedná o montovaný dům na bázi lehké prefabrikace dřeva. Spojování je provedeno šroubovými, hřebíkovými a lepenými spoji. Obvodové stěny jsou difúzně otevřené.