Předchůdcem jízdního kola bylo toto dřevěné odrážedlo – draisina, které se začalo vyrábět od roku 1817 v Německu. O půl století později se objevil ve Francii velocipéd poháněný šlapadly na hřídeli kola. A začíná éra vysokých kol, které uměli ovládat jen silní muži. Nebylo to totiž vůbec jednoduché.
Michal Dvořák, spoluautor výstavy: Museli mít odvahu to roztlačit, přes stupačku se vyhoupnout do sedla a šlapáním pak udržet rovnováhu.“
Bezpečnými se bicykly staly až v minulém století, kdy přední i zadní kolo dostalo díky anglickým konstruktérům stejný průměr. Začaly se vyrábět i dětské varianty v podobě tříkolek. Vznikaly spolky, které pořádaly závody i vyjížďky na pikniky a výlety. První slezský spolek byl založený německými milovníky cyklistiky roku 1884 v Opavě. Velké popularity se jízda na kole dočkala také na Jesenicku
Karin Raszková, spoluautorka výstavy: „Dámy jezdily krásně oblečené na výlety. A aby se sukénka nezachytila do kola, tak k tomu byly ochranné síťky.“
V době svého vzniku byl bicykl poměrně drahou záležitostí. Dovolit si jej mohli jen bohatší vrstvy. V minulém století kolo svůj reprezentativní význam ztratilo. A díky rozšíření výroby se začalo používat jako levný dopravní prostředek.
Petr Lexa Přendík, kurátor výstavy: „Celý ten průběh 20. století, který tady máme zmapovaný, prostřednictvím různých bicyklů, ať už turistických či závodních, nám dokládá to, že kola se za posledních 100 let až tak nezměnila. Změnil se jen design a doplňky.“
Výstava s názvem Fenomén cyklistika je k vidění v Expozici Cesta města v opavském Obecním domě do 4. října.