Studenti Waldorfské základní a střední školy v Ostravě-Porubě mají maturitu úspěšně za sebou. Letos maturovalo 24 studentů, tedy stejně jako v minulých letech šlo o jednu třídu. Zkouška dospělosti tak probíhala v komorním, téměř rodinném duchu.
Martin Tomášek, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Jsou to první maturity na střední škole, kterou jako obvod zřizujeme. Proto jsem přišel studenty, pedagogy pozdravit a popřát jim hodně štěstí. V mých očích představuje spíše jakýsi přechodový rituál, který určitě pro ty studenty není snadný, ale na který budou nepochybně dodatečně zbytek svého života s láskou a úsměvem vzpomínat. I z toho důvodu je maturita tak podstatným životním krokem.”
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní a střední škola Ostrava-Poruba: “Žáci maturují vlastně všichni musí maturovat z té profilové části, to znamená v té školní části, ze specializace. Studují buď humanitní, nebo technickou specializaci a z té vlastně maturují. Jednak obhajují maturitní práci a jednak potom mají teoretickou část. A potom ze svého volitelného předmětu. Dějepis, zeměpis, biologie a kterýkoli další.”
Letos měli studenti nově dle nařízení Ministerstva školství na výběr, zda budou maturovat ještě z českého jazyka a z cizího jazyka.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní a střední škola Ostrava-Poruba: “My jsme v tomto mile překvapeni. Člověk by si řekl, že studenti ocení to, že nemusí maturovat ze všeho a že si můžou vlastně oddechnout a udělat jen dva předměty a mají maturitu hotovou. Přesto 8 z nich, to znamená třetina našich žáků maturuje z českého jazyka a 12 z nich maturuje z anglického jazyka, což je skvělé.”
I když si někteří z nich troufli na plnohodnotnou maturitu, nervózní z ní byli všichni.
Anketa: maturanti: “Určitě hodně nervózně. Každý člověk se tak jako na to připravuje. má nějakou představu, jak to asi bude, ale potom to určitě bude něco jiného, takže já se snažím jenom uklidnit a doufám, že to dopadne, jak bych si to přál.”
“Maturuju z angličtiny, češtiny, humanitní specializace a ze zeměpisu. Doufám, že to udělám a bojím se. Psychologii jsme se dost věnovala, takže doufám, že si vytáhnu nějakou otázku z psychologie a ten zbytek asi bude vyloženě na Vesmíru jak se k tomu postaví.”
Co se týká praktické části, tak studenti vytvářeli mimo jiné platónská tělesa jako skupinu kostek a také například modely staveb.
Břetislav Kožušník, ředitel, Waldorfská základní a střední škola Ostrava-Poruba: “Naše technická specializace je zaměřená z velké části na architekturu, takže každý student se naučí pracovat právě v autocadu, ale také vytvářet přímo modely fyzicky.”
Nechyběly ani výtvarné práce a psychologické studie.